Pages

nuffnang x

Tuesday, July 20, 2010

lu pikir la sendiri


lately dah banyak cerita-cerita seram kat tibi
macam-macam cerita ada
zaman saya kecik-kecik dulu cerita ni takde la sangat waktu tu cite hantu ni tak boleh kuar tibi tapi ceria hantu indonesia boleh pulak
ok motip sebenar bukan nak cerita kisah hantu
tapi nak cerita kisah perubatan tradisional
dalam kotak pemikiran saya (aiman  saya tak kesah kalau nak anggap saya berfikiran sempit sekali pun) walaupun kita di zaman teknologi tapi still tak salah kita bercaya kepada perubatan tradisional.
dalam konteks ni saya tekankan saya hanya percaya perubatan tradisional yang bercirikan islam yer.
selain tu saya bo layan terutama kalau dukun atau bomoh yang mengamalkannya dan menggunakan asap keminyan
ko gila nk kena bakar dalam kubur ke ape
saya tak kata salah untuk mempercayai perubatan tradisional
tapi sila dapatkan pengamal perubatan yang betul-betul ikhlas dan mengamalkan ajaran Islam yang ditelah ditetapkan (sekali lagi ditekan kan di sini)
berbalik pada objektif sebenar yang saya nk bagi tahu adalah pengamal perubatan yang boleh melakukan operation atau scan secara batin.
ala macam kekononya keluarkan batu dari dalam perut ke cam tu la
atau pun contoh lain ada yang boleh pegang badan pesakit dan katanya dia dapat ilham nama ubat dan suruh pesakit cari ubat di farmasi.
canggih tak?pernah dengar yang ni tak? (yang ni saya memang tak percaya)
tak perlu scan kat hospital pon dia kata macam scan batin la gamaknya
then dia akan predict pesakit kurang vitamin atau sakit aper
bukan saya kurang percaya di sini (saya memang tak percaya sebab dia hanya dapat ability utk predict nama ubat dari dalam mimpi)
tapi bagi saya baik kita terus pergi ke hospital dan dapatkan nasihat doctor
kalau dah confirm nampak baru la boleh cari alternatif lain tak kisah la ko nak buat secara moden atau tradisional kan
tapi sekarang masalahnya orang melayu kita lagi percayakan pengamal perubatan tradisional yang suka buat diognosis yang pada saya meragukan
yer saya mengaku hospital kerajaan atau pon klinik kerajaan memang terkenal dengan service yang lembap
tapi saya mempercayai tenaga kepakaran mereka kalau nak compare jumpa pengamal perubatan tradisional pegang leher lepas tu boleh suruh beli ubat dekat farmasi pulak..owh pembetulan nama yang diberi tu bukan ubat yer itu sebenarnya adalah supplement.
bila badan dah dimamah usia maka faham-fahamlah kan
takkan nak sama dengan kederat 10 tahun yang lepas
then di sinilah supplement berfungsi sebagai bekalan tambahan pada badan sebab orang melayu sekarang makan macam-macam
makan pulak tak ikut saranan yang sepatutnya asal dapat jek kan
dan thats why la bila makan suppliment yang disuggestkan tu pesakit akan rasa badan semakin pulih.
kalau macam tu boleh minak terus nasihat dari ahli farmasi la
takyah jumpa pengamal perubatan tradisional tu
sekali lagi saya ulang yer
saya bukan tak percaya kepada perubatan alternatif ni
saya cuma tak berapa menyenangi sikap sesetengah gelintir masyarakat yang pergi merujuk pengamal perubatan tradisional untuk buat dianogsis sama ada mereka ni ada peparu berair atau tidak
kalau nak detect ko ada peparu berair ke tak pergi la hospital
lepas dh confirm  boleh datang balik buat perubatan tradisional
apa-apa pon ko confirm kan la dulu. tapi kalau tu adalah sakit seperti saka atau gangguan tu blh terus refer darul syifa
saya sendiri pon guna perubatan alternatif macam homepathy dan darul syifa..even bila kimi demam pon saya mintak air dari ustaz darul syifa untuk redakan demam kimi
tapi please la kes-kes macam nak diagnosis ko ada peparu berair ke, ko ada ketumbuhan ke aper ker tu better ko refer hospital dulu la..buang masa jek ko nak risau-risau kan sebab belum 100% confirm
katalah dia kata ko ada peparu berair pastu ko taknak gi hospital tapi sebenarnya sebab badan ko yang besar tu punca sebenarnya dan bukannya peparu pon
ha cam mana
jawab
jawab
kan buang masa jek nak risau kan

lu pikir la sendiri




No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails