Pages

nuffnang x

Monday, July 01, 2013

Viva PhD

27 June 2013 adalah tarikh keramat..keramat nak viva..sekarang ni semua urusan viva ditentukan oleh pihak fakulti bukan lagi PPS jadi urusan agak cepat..dlm 2-4 bulan dah boleh masuk viva..kalau time master dulu setahun aku nak tunggu PPS panggil viva..

sebab dah terlebih redha kan..agaknya semua dah diaturkan..aku tau nak viva pon masa 13hb..tu pon SV kata dia ura2 nak adakan 20 june...errr sepatutnya aku takut tapi terlebih teruja pulak..gile ko mmg la teruja..dah 4 tahun ok asyik mimpi nak viva..nak viva..nak viva..gile kemaruk orang bercinta pon tak cenggitu..

ada hikmah jugak 20hb tak jadi ditunda ke 27hb..takpe jangan ko tunda bulan depan sudah..untuk buat preparation aku cuti seminggu hokay..SV aku kata ambik la coti 3 hari..taknak..nak melawan gak..aku kata nak cuti seminggu..hamek..17hb - 21hb june mmg aku cuti..hari isnin selasa naik keje..rabu aku cuti balik..mmm..aku rasa ada jugak hikmahnya tau viva ni lambat sbb takde la sebulan aku nak menggelabah kan..

17hb -21hb pulun buat slide weh..paling sikit pon 30 slide termasuk penerbitan..slide tak canggih aku guna template design power point jek..dan seminimum ayat yang mungkin...tu pon SV aku kata make sure blh present dlm 20 minit jek..sbb bila loceng kedua bunyi ko kena berenti..jadi better siap sblm tu..nnti banyak isi yang tak dpt disampaikan..

satu ekp satu slide..mampu ke idak aku buat jugak..semua la dok dlm tu nak bagi sechantik yg mungkin..tu baru part ekp belum cerita part hasil, dapatan dan segala mak nenek lagi..nak bahagi masa lagi..kalau nak ikutkan satu slide biasa aku present seminit..ha cemana nak kasi compress 30 slide present 20 minit..semiggu gak aku practice...

part ni mencabar skit la sbb kimi mmg tak blh tengok mak dia practice (dlm erti kata lain membebel sorang2) ada jek la benda yang dia nak tanya sampaikan aku kena repeat byk kali..kering air liur hokay..ditambah pulak tengah puasa ganti...ko banyangkan baru jek aku nak masuk minit ke 15.. "mama bukak wifi..." aku kena repeat balik..sekali lagi dah nak sampai part dapatan kajian "mama..nak makan.." hoi...3 kali 15 minit dah bape..tak ke 45 minit..nangessss2

tp yang miracle nye mmg aku abis pon dlm masa 20 minit..tak tau cm ne aku buat..tapi bak kata prof practice make perfect. 

Tips seminggu sebelum viva : 
settlekan semua dlm masa seminggu nak viva..kalau ko rasa ragu2 ke dengar formula ke hape revise byk kali..baca tesis sendiri duplo kali pon takpe..pastikan ko tanda eksp ni page bape..lit review pasal ni page bape..bak kata orang bila examiner petik jek soalan ko kena tau yg benda tu ko catitkan dlm tesis bab berapa? page berapa? ko kena tau tu sbb tesis tu ko yang tulis...yang penting jangan malas buat solat tahajjud

Sehari sebelum viva apa nak buat?

lepas settle semua keje2 rumah dan kimi...bukak balik tesis dan bayangkan ko ni sebagai pemeriksa..apa yang ko rasa ko akan tanya kalau ko lah di tempat dia..update semua info..dan cuba lah practice jawab seolah2 ko depan pemeriksa..ha gittew..kalau rasa dah settle bolehlah beralih ke slide dan practise untuk kali terakhir

Tips sehari sebelum viva:
jaga solat...penting sangat..jangan tinggal solat taubat, tahajjud dan juga solat hajat..ni ko patut buat seawal lepas ko submit thesis..tapi aku buat seminggu lepas tau bila tarikh nak viva..ye itu kelemahan saya...patutnya solat taubat dan tahajjud tu jadi amalam..tips lain..kalau boleh jangan jumpa orang2 yang akan buat kita rasa sakit hati..mood nak kena jaga...time ni ko redha la..tawakkal byk2..dan yg paling penting print slide ko utk semua panel...

pagi 27hb gerak dr tg pukul 6.30am..pukul 4 pagi jek rasa mcm ada orang kejutkan..gile tak..dah la malam tadi tido pukul 11pm..aku nak viva kimi yang gelisah..terpusing sana la terpusing sini la...

Tips hari viva:
Breakfast jangan lupa...yang ni kesilapan besar aku buat..aku breakfast pukul 4 pagi tu pon minum air suam jek..lapa lah kan..tapi nak buat cemana mmg tak mampu nak telan nasi pon..kalau blh please avoid coffee..yg ni utk aku..sbb aku taknak focus lari sangat sbb caffeine yang melampau..eceehhh..over ko..seterusnya minta emak, ayah dan pasangan untuk bacakan yassin masa kita nak present...aku present pukul 9.30am jadi dah remind mak ayah dan toy baca + doa utk aku 

kata ayah lepas solat subuh dia dah baca yassin dah..nnti pukul 9.30 dia bacakan sekali lagi..

terharu...tetttt..

ok..toy dah banyak kali ajak gi breakfast tapi aku enggak mau..sbb nak survey bilik kaca utk viva..time ni sila angkat phone dari saudara mara yang terdekat sahaja ye..relax..kosongkan minda..maksud aku jangan plak ko kosongkan minda sampaikan examiner tanya ko tak blh jawab..lapangkan fikiran..angggap je kejap lagi ko nak bagi lecture cuma bezanya yg ada depan ko nnti semuanya cerdik pandai..hokay..percaya dekat Allah dan tawakkal...

sampaikan toy kata.."abang tak expect mama blh setenang ini.." puiiiii...mmg aku pon tak jangka aku blh setenang hari ittew..nebes ada la skit..mcm nak start 1st lecture utk every sem kan..

lepas setting semua apa yang patut aku pon tunggu la semua panel sampai...yang datang paling awal adalah external examiner..dia ajak breakfast kat luar..tapi aku tolak..mmg tak blh nak masuk apa..rasa mcm bulan puasa la pulak...time ni aku tak jwb phone call dah..aku cuba browse pinterest..bhgn do it yourself sambil bayangkan aku tengah bersantai dekat tepi pantai..panggg...over betullll..

ni jek la yang sempat aku capture...pusing kiri


pusing kanan...haaa


padat kan bilik ni semuanya ada lapan kusi..aku siap bawa dua laptop utk spare..mmg over pompuan ni..kalau nampak atas meja ada lagi satu dell..tapi sbb aku ada 3 orang SV dan aku nak jugak tiga2 orang masuk sekali (lagik sekali ko overrr) jadi prof kena tarik satu kerusi dari luar..pada mulanya aku nak berdiri jek tapi prof baik sangat..

start dlm pukul 9.25am dan abis pukul 11.15am cam tu..so far soalan dari external examinar alhamdulillah boleh jawab kecuali soalan terakhir pasal recall aku gagap skit..seriously aku tak paham..bukan tak paham sebab soalan dia in english tapi aku tak paham part technical yg dia cuba sampaikan...dari aku berdiri tegak sampaikan aku tersenget2 la boleh gittew..masa tu baru rasa nyesalnye tak makan tadik..tetiba lapar gile rasa mcm aku nak mkn jek whiteboard depan ni..tapi finally session tu berakhir

internal examiner tak banyak kerenah..semua soalan dijawab dan ada pulak soalan dari wakil dekan..prof syarul...takpe saya kan pelajar yg baik..jadi saya jawab jek la..walaupun ianya tak masuk dlm correction...

11.20am aku dapat result..lulus dgn 3 bulan correction..alhamdulillah..tapi aku tahankan diri dari melompat2 di sudut depan tepi whiteboard ittew..gile ko..walaupun aku nak melompat depan semua prof tapi aku tahan jugak jebat..ingat senang..orang 1st yg dapat khabar gumbira adalah toy diikuti oleh emak dan ayah...sampai sekarang aku rasa aku bermimpi..esok nak ke UKM lagi jumpa prof utk start buat correction..

Tips untuk viva:

1. sebenarnya comment dari reviewer untuk journal yang byk kali kena reject itu penting...masa dulu bila SV aku kata takpe hantar jek ke journal utk tengok feedback reviewer cm ne aku cam apakah?? dah la byk buang masa..abis duit lagi nak proof reading bagai..kan..tapi sekarang baru aku sedar...mmg berbaloi

2. setiap kali dapat comment dari reviewer journal make sure semua soalan ko blh jawab..sebab semua soalan yang ditanya dari examiner tu semuanya yang aku terangkan balik utk semua reviewer..3 kali hokay paper aku kena reject..sampai satu tahap tu aku cerita kat SV aku rasa nak nanges jek bila orang tanya soalan yang sama byk kali..

3. restu suami dan mak ayah itu penting

4. relax

5. khatam tesis sendiri byk kali..sampai boring pon takpe sbbnya dari situ aku blh tengok byk rupanya kesalahan yang aku buat..ada part tu sepatutnya nilai MAP takder % tapi aku letak % gak..masa dlm slaid sib baik blh cover balik...giler kan aku

6. jaga kesihatan tu yang penting sbb time aku present tu jerebu teruk..make sure kalau ko practice byk kali suara jangan kasi ilang..

7. mood kena jaga

8. solat dia dan tawakkal itu penting

9. kalau ada nnti aku tambah lagi

p/s: aku taklah sehebat mana kalau nak compare dengan kawan2 yang GOT (grade on time)..3 tahun blh complete tu...nasihat aku..walaupun jurnal tak accepted lagi tapi bagus untuk mencuba sampailah hari sebelum kita viva...macam aku viva 27 june tapi masa 26 may (sebulan sebelumnya) journal aku accepted dkt ACM...jadi tak salah untuk mencuba..seminggu lepas tu satu lagi jurnal accepted...jadi dlm masa 4 bulan ko tunggu tarikh nak viva ni tak salah kalau ko buat atau abiskan paper yg tak siap sbb secara tak langsung ko mmg dah siapkan diri utk viva..percayalah..jangan sampai aku nyayi lagi siti plak...tolonglah percaya..

sekian...utk kawan2 semua..aku doakan korang berjaya juga..amin...

kalau nak backup note utk viva email aku ye..sbb ada file yg blh dikongsi sama2 dgn kawan2 
(atoyissan@gmail.com)

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails