Pages

nuffnang x

Wednesday, February 16, 2011

The making of dim sum

1st attempt masak dim sum ni..sebenarnya nak resepi dim sum abdullah chan tapi tak dpt..bolehla dari takder kan..tapi rasa dia tak setanding abdullah chan punya dim sum tapi still ok la..keje dia renyah skit sebab nk kena racik sume mendekan pastu nk kasi melekat gumpal jadi bulat..part tu kureng sabar skit yer..dh tu kena buat dua versi satu yg udang satu yg ayam..korang tau la kan yg ayam tu utk sapa..kan


cara:

1. sediakan kulit popiah..sebab nk jimat masa guna kulit popiah jek la..malas nk masak kulit dim sum ni
2. sediakan udang sederhana besar dlm 200-300g tu
3. kopek kulit udang..cincang jadi kecil tau
4. letak satu sudu kecil tepung jagung
5. letak secubit garam
6. letak lada sulah
7. ada yg kata letak lada hitam pon blh sapa nk pedas2 skit sesuai lah tapi tak letak pon takpe
8. letak secubit gula jgn byk ngat
9. letakkan sebijij telur rebus yang dh di potong kecil2
10. gaul semua bahan 2-9 tadi dan biar semua jadi melekat2
11. ambil kulit popiah dan jadikan bulat..balut dengan kulit popiah..potong bahagian yg paling atas sekali kalau nk cantik..takder la rupa dia cam der tangkai jek
12. pastu kukuskan dia sampai masak
13. akhir sekali ngap masuk dlm perut..alhamdulillah kenyang ;p

tapi org kata inti dim sum ni vary blh tukar2..next time nk try letak benda lain la pulak

4 comments:

fadhdeela said...

wahhh sedapnyer!! suka dim sum..nak try la :P

Meh singgah: Betul ke Kuda boleh Stim ngan Manusia!!

Nava.K said...

check out also my food and cooking recipes at www.nava-k.com and thanks for sharing, really pretty simple to make. Steaming is also more healthier than frying.

♥MAMASYAZA♥ said...

tengah lapar ni, tgk dimsum ni pun dah meleleh ayaq liuq

atoyis said...

fadhdeela: sedap..suke jugak

nava.K: I will. agree..steaming is more healthier

mamasyaza: hehehe tgh lapa sume rasa sedap

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails