Pages

nuffnang x

Thursday, April 12, 2012

Tsunami aceh - Meulaboh

stakat ni dilaporkan tsunami kecil di sabang dan meulaboh

11 april semalam terjadinya gempa di kawasan peraraian aceh..lega..kitaorg bukan dekat padang sekarang..tapi masa di padang dulu aldi kata ramai beranggapan tidak mungkin padang akan dilanda tsunami sebab padang dilindungi banyak pulau2 kecil kalau dibandingkan dengan aceh..2-3 gegaran kecil itu adalah normal bagi mereka di sumatera barat..nothing to worry..mereka lagi takut kalau tiada gegaran langsung dlm setahun sebabnya kalau lama tak ada gegaran maknanya akan ada satu gegaran yg lagi dahsyat

siapa yang tak takut..paling takut adlh tsunami..hari tu masa di padang siap tanya lagi..hotel di padang yg kamu dh booking ni aldi tepi laut ke? kalau blh jauh skit dr laut..risau la..

ok pagi ni katanya amaran tsunami dh ditarik blk di lautan hindi..tp masih lagi dlm keadaan berjaga2..cuba buka google earth sekarang..banyak lagi gempa susulan rentetan drp petang semalam..semuanya ada dlm 30++..

semalam berlakunya tsunami kecil..bila baca status pelajar disana ada yg kata air masih naik..tp tak sure keadaan pagi ni macam mana..hopefully mereka semua selamat. berita berikut diambil drp tvOneNews:


Tsunami Kecil Terjadi di Sabang dan Meulaboh Aceh

Rabu, 11 April 2012 19:00 WIB

Pekanbaru (tvOne)
Badan Meteorologi, Klimatologi, dan Geofisika (BMKG) Pekanbaru menyatakan, telah terjadi tsunami kecil di dua wilayah di Provinsi Aceh yakni Laboh setinggi 0,8 meter dan Kota Sabang mencapai 0,6 meter.
Tsunami kecil tersebut terjadi serentak pada pukul 17.00 WIB, kata analis BMKG Stasiun Meteorologi Pekanbaru Slamet Riyadi di Pekanbaru, Rabu (11/4) petang. (Ant)


ok tak berapa kuat tapi still tsunami..kalau sekali dh dilanda tsunami mau fobia kalau jumpa lagi..

Kabar Nusantara

Peringatan Dini Tsunami Aceh Diakhiri Pukul 19.45 WIB

Rabu, 11 April 2012 21:41 WIB

Jakarta (tvOne)
Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika (BMKG) mengakhiri peringatan dini tsunami di sekitar Aceh sekitar pukul 19.45 WIB, Rabu (11/4).

Sebelumnya, gempa sebesar 8,9 skala Richter terjadi pada kedalaman 10 kilometer di sekitar Nanggroe Aceh Darussalam, Bengkulu, Lampung, Sumatra Barat,dan Sumatra Utara. Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika (BMKG) memberitahukan gempa tersebut berpotensi tsunami. Kemudian diikuti gempa susulan deengan kekuatan 8,1 SR


cuba juga google cari video dlm youtube tp sumber tak berapa banyak. ada yg kata NAD telah terputus hubungan dengan luar tapi tak sure bila. semalam atau hari ni dh pulih balik..apa2 pon kita doakan utk mereka..

ini adlh gambar drp google earth 8.37am waktu malaysia..warna oren adlh gempa yg berlaku semalam..merah adlh gempa terkini..utk lihat berapa kekuatan gempa..korang masuk google earth lepas tu mouse over dkt color2 tu..


dan ini khabar dr padang dan bukit tinggi



arghhhh..teringat hotel ambacang...ya allah jauhilah kami semua drp bencana amin

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails