Pages

nuffnang x

Tuesday, August 20, 2013

Tilapia fillet +tartar sauce recipe

ni 1st time aku fillet ikan sendiri..biasa beli dory jek kat tesco tapi isi dory kan tawar hambar..aku part ni mmg cerewet..jadi aku beli la tilapia dkt kedai achih depan umah ella wrock..mahal nam mamp** sekilo ikan RM11 aku terkedu dkt stu..tiga ekor talapia merah 12 hinggit elloooooooo...rasa mau jadi  nelayan tangkap ikan kejap


cara fillet ikan blh tgk youtube

emak kata "betul ke nak guna pisau ayah ni karang potong tangan plak ti"
*alahai anak omak ni dh 32 tahun bukan ea 12 tahun...(tapi tak berani menderhaka sbb pisau fillet tu mmg tajam pong)

finally aku tak terpotong tangan tapi tangan ni berdarah gak la dua kali sbb terkena sirip ikan...

tilapia fillet
3 ekor tilapia
setengah cawan tepung gandum
parsley
lada sulah
garam

1. fillet ikan mcm dlm youtube tu..basuh kasik ilang bau

2. dah basuh taburkan lada sulah, garam dan parsley atas ikan..pusing ikan tabur plak bahan2 tadik dkt bahagian sebelah ikan yang tak kena tu

3. dah ready nak panggang/goreng letak atas tepungn gandum..ha macam ko bedak2kan skit ikan tu..dah kena tepung ko letak la atas pemanggang ajaib..takde pemanggang ajaib ko pakai le non stick pan..takde gak ko masuk la dalam oven

4. bakar/goreng smp masak..jgn overcooked dah garing skit kulit dia blh angkat..angkat

tartar sauce
1/2 cawan mayonnaise 
3 sudu bawang
2 sudu sweet relish (yang ni haku tak letak..sweet relish kat tg malim ni mano nak carikkan..takpe next week aku buat sendiri..nnti kita share recipe)
skit garam
1/4 cawan buttermilk
skit perahan lemon

campurkan semua sekali dan kacau sampai sebati

*untuk buttermilk aku gunakan susu HL lepas tu campur dengan sesudu perahan lemon..biarkan kejap dlm 10 minit (tp aku biar 3 minit jek..nak cepat..udah capek di dapur)

setapppp..mcm kat The Manhattan Fish Market

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails