Pages

nuffnang x

Thursday, May 14, 2015

cara dapatkan semangat untuk phd???

Sepanjang 2 tahun setengah ni ramai yang selalu tanya macam mana nak dapatkan semangat yang berterusan untuk PHD...

ha...aku bukan dewa...bukan juga malaikat...bukan budak yang bijak pandai...tapi melalui pengalaman sendiri jatuh bangun sendiri alhamdulillah semangat tu aku jumpa sampailah aku melalui viva...

bila buat phd sangat normal bila kita rasa eh...betul ke aku buat ni...eh betul ke ni..ye aku pon mcm tu jugak...sangat confuse..selalu keliru...lebih-lebih lagi kalau SV bukan bidang kita...sipi2 ja...berdiri di atas kaki sendiri...berdiri atas pak google sendiri hahahha...maksudnya ko kena pandai cari maklumat...cari keyword...cari segala mak nenek sbb nak support semua fakta2 yang ko ada...

bila dah rasa conflict dlm diri mcm tu silalah jgn duduk diam...rajin-rajinkan diri pegi ke fakulti cari kawan2 yang seangkatan dengan kita...buat discussion...jumpa SV...jumpa jangan tak jumpa...

untuk dapatkan momentum yang berterusan...1st thing kena setkan target...maksudnya 2 minggu dari sekarang apa yang patut aku capai...4 tahun duduk dlm tekanan ko jangan hairan lah bila abes jek phd secara otometiknya ko akan terbawak2 benda 'set the target' sampaikan bila keje dah settle aku akan rasa tak complete...cari jugak benda lain...so lepas keje kalau semua benda dh settle terus concentrate buat research pulak...baru jumpa kepuasan dalam bekerja...saiko kan...yang lain aku tak tau tapi aku mmg mcm tu...kegilaan phd yang semua orang akan terasa bila bergelar Dr...

sapa kata tak stress mmg stress kot...kadang2 aku rasa takda cuti tapi lepas 2 tahun baru aku sedar yg tu semua mentality jek...nak tune mental mmg susah...tapi nak tak nak kena buat jugak..

2nd...focus...hahahah ckp memang senang tp nak buat susah...ja aku paham...sbb aku pernah jugak bergelar stud phd...hari ni ko focus besok belum tentu lagi...tu belum ditambah dengan masalah2 peribadi...seperti pergaduhan kecil dgn laki (idak gittew...normal la...sedangkan lidah lagi terggeget..ini pulak laki bini...tak gaduh tak rasa lah nikmat idup berumah tangga)...anak tetiba sakit...groupmate tetiba saiko...laptop hang...data ilang...semua la...yg penting jangan putus asa...

bila auk down apa yang aku selalu buat aku cuba cari benda2 yang dapat menaikkan semangat...yer...contohnya aku sangat suka tengok cerita 'sang pemimpi'...berkali-kali aku ckp kalau semua anak2 sang pemimpi blh lanjutkan pelajaran smp ke paris...aku yang ditanggung KPM apatah lagi...kan..kan...kan...

setiap orang lain bendanya yang blh naikkan semangat...kawan aku kata dia suka dengar lagu2 jiwang 80an...jadi dengarlah...bior la org lain nak kata pe...tak up to date la lagu ko ke....bior kan..biorkan...yang penting ko tau diri ko...cari semangat yang hilang tu...

3rd...kenal kemampuan diri...maksudnya kalau ko rasa dh tak mampu bangun utk study tengah2 malam jadi jangan bangun..walaupun org lain kata bangun tgh2 malam2 sangat bagus untuk menulis...kalau ko rasa diri ko tak blh buat makanya jangan buat neng...udah ku bilang jangan buat...

tapi aku akui jugak ada masa kena sedar diri...hahahah sedar diri bermakna cukup2 lah tu...ada masanya kita tak perlu stress...pikirkan coding sampai dlm jamban...pikirkan coding sambil bawak kete...ada masanya sehari dua kita perlu lepaskan semua tu untuk dapat semangat baru...sedar diri yang diri kita ni ada masanya perlu bercuti jugak...walaupun jauh di sudut hati ni pk jugak keje2 yang tak settle...

dan yang yang akhir sekali dan yang patut kita buat sebagai umat islam...dekatkan diri dengan allah...sentiasa ingat allah...permudahkan orang lain agar kita juga dapat dipermudahkan...sentiasa doa agar phd kita dipermudahkan...insya allah...allah dengar doa hambanya


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails