Pages

nuffnang x

Thursday, October 01, 2015

PhD kecil tapi signifikan: Lain padang lain belalang, lain penyelia lain bicara

Ya saya setuju prof...3-4 tahun lepas saya juga sering bertanya kenapa setiap kali saya membentangkan idea secara beramai2 mahupun membuat proposal defense SV2 saya tidak pernah ada bersama saya...kadang kala agak cemburu juga dengan kawan-kawan yang sentiasa saja di backing oleh SV masing2...ada masanya bila bertemu penyelia utama beliau nampak mengantuk dan menguap beberapa kali...tapi dengan status "pensyarah sementara" saya bulatkan hati dan nekad..langgar je semua halangan....alhamdulillah berbekalkan kepercayaan penyelia utama dan dua orang penyelia bersama akhirnya saya faham mengapa...main SV lebih berminat sekiranya saya berjaya mempertahankan setiap hujah2 saya sendiri tanpa memerlukan pertolongan darinya...bermakna setiap benda yang saya 'present' mestilah relevan...setiap prob statement mesti clear...bermakna saya sedar dan tahu apa yang saya buat...apa yang saya hadapi...setiap kali terkandas saya cari semua penyelia2 saya...alhamdulillah mereka sedia untuk menolong...bukan sahaja masa bergelar pelajar bahkan sampai sekarang saya masih lagi refer mereka tiap kali saya stuck dlm memikirkan research2 yg sedang saya buat...

masa viva May, 2013 masih terngia2 di telinga apabila Prof Zarina Syukor  berkata...SV tidak dibenarkan bersuara sepanjang sesi viva dijalankan...dalam hati penuh berdoa ya allah kau permudahkanlah segala2nya...

terima kasih prof KO, PM Dr Nazlia, En Zamri atas kepercayaan, latihan, semangat dan segala2nya yang dicurahkan pada saya...ya prof Kamil...apabila ada yang bertanya apa rahsianya saya juga menyatakan perkara yang sama...saya bernasib baik...bernasib baik diberi SV yang sangat membantu...bernasib baik diberi semangat...bernasib baik dari rakan2 yang lain...


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails