Pages

nuffnang x

Friday, November 23, 2012

Buat baik berpada-pada..lepas ni pikir 5-6 kali nak buat baik lagi

Since minggu depan adalah minggu2 terakhir aku di sunway semenyih ni..rasa nak share satu insiden yg kami laki bini akan ingat sampai bila2..

sedey oo nak tinggalkan ghumah ni sebabnya kimi membesar dkt ghumah ni..teringat kimi pandai bertatih..teringat kisah gaduh laki bini..teringat kisah lomantika di tampoi..teringat kisah buat open house..suma lah..tp bukan tu yg aku nak cite

sebagai seorang yg ramah tamah..bukan aku..laki aku..apak kimi tu..peramah orangnya..suma org nak tegur..jadi dipendekkan cite kami berkenalan dengan sorang makcik jual nasi lemak ni..mak cik ni memang baik..jujur aku kata mmg best dan baik..kami kan keluarga jauh nun di kg (walaupun kalau ko drive cm org gile dlm sejam suku blh smp kg)..dia selalu tanya kabar la..siap bagi kuih free lagik..selalu la bagi diskaun kt kitaorg..kimi dtg kedai dia mesti dpt paw satu kuih free..

sebab terasa terhutang budi takut nanti tergadai body aku dgn apak kimi decide nak bayar extra la..tp acik tu tak bagi..jadi aku adiahkan lah dia baju sulam benang sepasang..ikhlas la tu sebab kimi selalu dpt kuih free..tebal dah muka aku ni kot..acik tu tak mau terima duit..

sampailah satu tahap tu..acik tu siap masakkan gulai daging hantar ke rumah lagi..dan kami pon dah rasa deme di mcm mak angkat kami..kita org pon dtg beraya kat umah dia..tp kat stu aku tak rasa pon ada agenda tersembunyi..

sampailah satu adegan yg makcik ni selalu kata yg dia kena buat org..org dekat gerai sebelah tu tak suka dia meniaga dkt sini jadi dia hantar la benda..bomoh sakai yg anta..adoi..biar betik..aku dgn laki aku memula tu termakan la jugakkan ckp dia..mmg aku tak bli kat makcik sebelah kedai tu sampailah suatu hari jeng..jeng..jeng

satu hari sebelum raya haji..hari jemaat..tetiba ada kereta kt pagar ghumah..masuklah seorang lelaki dkt depan pintu rumah..rerupanya laki makcik tu dtg..aku ingatkkan makcik tuh ada sekali..pakcik tu aku kenal la tp cm gitew jek la..sebabnya dia yg selalu temankan bini dia meniaga..

dan aku yg lurus bendul ni terus bukak pintu pagar..ingat makcik tu ada sekali tetiba pakcik tu datang sorang..motif aku tak tau..terpingga2 aku ni..ape hal lak ni ko dtg sorang2 ni..terus dia kata nak jumpa apak kimi..sah2 la apak kimi takdekan keje..mmg aku la yg kena ambik apak kimi dkt cyber sbb nak terus balik tg..tp orang tua tu sikit pon tak berganjak..dia kata nak jumpa gak apak kimi sbb nak mintak tolong ni..kena jumpa gak..atas bawah dia tengok aku..sampai dlm ghumah dia jeling..

aku yg dr tadi nak call apak kimi pon tak dpt2 cm ne..aku kata takpe la aku try call dia kejap mana lah tau dia angkat..hari jemaat beb..agaknya kuar lunch lupa bwk phone kkot..aku pon pusing belakang cari phone..pakcik tu dh mcm nak masuk ghumah dah..ko gi le ape..kan aku kata apak kimi takde kat ghumah..sib bai phone dekat..aku call kali ni sib baik dpt..aku pass phone tu dkt pakcik tu dr tepi aku blh dengar clearly..ghupa2nya dia nak pinjam duit dkt apak kimi..sah la tu..aku dh agak dah..dia kat taknak pinjam banyak..nak pinjam 200 jek..siap repeat..blh ye..200 jek..bukan byk pon..ujung bulan pakcik bayar lah..boleh ye..tak banyak tu..aku dengar jek dr jauh..dh agak dh dr td..tp aku tak dengar plak ape yg apak kimi ckp..

since aku takde cash jd muka pakcik tu mcm hampa gile tp still taknak gerak lagi ni..siap sandar tepi viva lagi..aku mcm..biar betik org tua ni..aku dh lambat ni..nak taknak terpaksa kata kat pakcik tu aku nak gerak ni ambik apak kimi dia kuar opis kul 4pm nak anta hidayah blk putrajaya lagi..haa..aku dh nak angin ni..takut pon ada..lepas tu pakcik tu blah terus muka dia cm tak puas ati sbb apak kimi kata nak bank in kan duit kat maybank

sampai jek Hp cyber apak kimi kata "tak jd la ma nak bank in duit" aku kata nape..apak kimi kata rasa mcm tak sedap hati..pakcik tu call byk kali time apak kimi tgh solat..apak kimi dh bg tau dia dlm surau..tp pakcik tu still jugak push2 suruh bank in duit..then kami pon tak bagi dan buat bodo..

PERSOALAN???

1. kenapa pakcik tu pilih kami sedangkan anak dia ramai dah bekerja..aku pernah jumpa anak dia..takde la kerja besar pon tp kalau tak salah no 1 dan 2 dh berkeluarga..tp kenapa pilih kami?

2. kenapa makcik tak datang sekali? apekah makcik wakilkan dekat pakcik? yang ni aku tak blh terima..

3. kalau pakcik tu niat dia baik bila aku kata apak kimi takde dekat ghumah dan aku nak cepat..mesti dia akan kata takpe lah..tp tak pakcik tu mcm nak try mintak dkt aku plak 200 tu..huh..seriously aku ada 7 hinggit jek dan kad atm time tu sume apak kimi pegang (kuasa allah kan)..kredit kad adala..ko nak swipe kat ne??

4. kami ingat nak call makcik tu tanya betul ke makcik nak pakai duit..tp apak kimi kata takyah..takut gaduh plak laki bini..pakcik ni nampak lain mcm jek..

5. and again aku rasa kalau la betul makcik tu nak pakai duit..mesti makcik tu akan datang sekali..apakah sebab kitaorg baik dengan makcik tu maka pakcik tu ambik kesempatan di atas kebaikan yg diberi..haaaa..tak reti aku nak jawab..sebab kata apak kimi..takpe la ma..biarkan jek laa..

6. tetiba hilang plak kepercayaan aku yg kata makcik gerai sebelah tu hantar benda kat dia..terus aku bli kuih kat makcik tu..takde plak feeling2 yg makcik tu guna pelaris ke aper..aku siap interview makcik tu lagi kata makcik tu.."tak berani nak buat nasi bebanyak..kekadang abis kekadang tak..rezeki org meniaga cm ni la" ha takde plak nak kuar isu2 yg buat aku sangsi..

7. adakah ini peringatan yg allah nak bagi dekat kitaorg..buat baik berpada-pada..




No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails