Pages

nuffnang x

Thursday, March 14, 2013

Kota Kinabalu Day 1

This year trip kebetulan cicah jek kaki ke KK masa tu lah tgh kecoh2 kes lahad datu kena serang..kami tak budget pon dan tak tau menahu pon tetiba..jeng..jeng..jeng nnti aku cite ye..ha suspen gitteww..

Day 1 (27 Feb 2013)

Flight seawal pukul 11++ tak ingat exact time tp..so far air asia tak delay la..

Dari KL ke KK makan masa 2 jam setengah..wah lama gile..panas bontot + boring suma ada la...cecah KK pukul 2..dan KK adalah amat panas..tersangat panas..lama tak ujan...

destinasi pertama adalah check in rumah..

untuk rumah + kereta semua apak kimi uruskan..

kete sewa toyota unser dan sebuah rumah (homestay) sbb kenkononnya nak masak kan tp apakan daya sumanya penat..makan kat pasar jek la jawabnya..layan gamba dulu

apsal org semenanjung masuk sabah kena ada resit bagai..orang sabah sarawak masuk semenanjung masuk gitew-gitew jek..apsal..Q imigrasen panjang gila standard la nikan..sama cm nak masuk padang tapi orang ada plak orang yang potong2 barisan

Tunggu keta mai..

Sementara kat airport tu kita kutip suma brochure yang ada..kasi jimat dan sep

dua orang ni kalau duduk blakang suka gaduh..aku pon tak tau la..tak blh duduk dekat

Dalam 15 minit dari airport sampai la ke tempat homestay..untuk homestay ustaz ni aku bagi tiga bintang

ok la kalau pegi ramai-ramai kan cuma kawasan perumahan ni kalau air surut dia berbau sikit sbb ada satu longkang besar yang takung air tapi macam air mati..err korang paham ke..bau dia macam ikan busuk pon ada..tapi skali skala la..aku dengan mak ingat bau kandang ba alip ba ya tadik..

aper kes gamba toilet dulu ni..

rumah ni ada 3 bilik..satu master bedroom lagi dua bilik ada katil bujang..tilam extra banyak gile ada 4 kot..

toilet ada dua..dlm master bedroom satu kat luar satu..tp heater kat toilet luar jek blh guna..nak guna apahal plak..KK panas gile wa cakap lu..kalau rumah ni ada aircond aku kasi 3 bintang setengah..slack panas jek

ni master bedroom..skali tilam extra..owh towel jek takde..

dapur suma lengkap cuma peti ais jek berbau skit..haiyaaa..nak letak lauk pon tak berselera..tapi rice cooker ke periuk ke suma ada..insya allah suma orang islam jek yang duduk..so boleh lah digunakan tanpa was-was..dah cam iklan zaitun la pulok

bilik depan skali

bilik tengah..bilik aku laki bini..panas weh..malam jek suma tido kat luar..terbongkang masing2

satu lagi yang aku tak berkenan rumput panjang ngat..aku laki bini dah la fobia benda2 semak ni sejak kes ular senduk menyinggah kat rumah kitaorg..hadoi..part ni fail la..

dan gate adalah berkarat..hahah yang ni tak kesah..small matter

beginilah keadaannya kalau reramai duduk dlm unser..aku kat belakang skali..kiri maksu kanan paklang..tapi seat belakang lagi luas dari seat depan

sampai jek rumah apak kimi gi keluar cari air mineral..boleh plak time tu kena ngam2 orang balik keje..tersangkut dia dlm 2 jam kat atas jalas..cis..aku dah la lapa gile..jadi mood adalah sedikit swing..sebabnya kena sound dengan apak kimi..walhal i cuma tanya you dekat mana jek..kebabommm..bom atom pon meletop..nangis tau..

dalam pukul 7 mlm suma brangkat ke pasar filifino..perut adalah lapar tahap dahsyat..benda pertama yang dibeli adalah rumpai laut..suma orang sibuk dengan kebaikan rumpai kan..masing2 rembat dua kilo sorang..tu  takcampur stok orang kirim lagi..rumpau ni banyak gred..lagi mahal yang warna ijoo..korang selalu nampak org jual kat website color coklat dan merah jek kan yg ijo jarang kan..nanti aku cite pasal rumpai ni ye..khasiatnya lagi baik dari sup sarang burung layang-layang..

mamat ni dah penat..apak dia terpaksa patah balik ke kete ambik stroller..dah ngamuk taknak jalan..tu tandanya protes..abis satu baju lencun..basah dek peluh

next stop menyinggah beli mutiara..pearl wa cakap lu..gila rambang mata..aku beli yang air masin dan air tawar blikan untuk kenkawan opis dan mokcik2..kat sni ko kena pandai tawar..nak lagi murah nanti aku cite beli kat ne yer..lagi murah ko boleh dapat

gile lama kek dlm ni..kimi dah tertido tunggu kita orang..panas boleh tahan la sbb kk dah lama tak ujan..atuk dah penat..jadi duduk la sambil bergambar

lepas ni adalah acara makan-makan gila besar punya udang..sebab suma dah penat dan tak larat nak masak makanya emak aka wan belanja suma makan seafood di pasar sebelah..wah..wah..wah aku kagum pasar ni takde lalat..aku syak lepas jek meniaga dia sembur kawasan ni dengan ubat anti lalat...kagum-kagum

kat sni kena pandai gak pilih gerai..gerai depan jual murah gile gerai blakang cekik darah hadoi...ikan suma fresh

udang adalah hamat besar..

atuk wan masih lagi dalam acara pilih memilih udang dan mau masak apa ya..lama gak proses ni

sementara tu kimi dah layan mimpi..panas2 cam ni pon ko boleh tdo nak..impress mak ko nak..

see..orang lain dah ambik tempat masuk plak apak kimi sebab dia tak blh makan seafood makanya dia pilih ikan..atuk wan tak abis2 lagik..aku lapar sudah bah..

this is udang..masak tiga rasa..aummmm setap wooo..besar2

apak kimi offer lobster tapi aku kata takpela kot dah banyak udang ni..sekali atuk ambik dua ketoi lobster..auwwwww.. aku kagum betul dalam kuali dekat gerai pon brother tu blh masak butter prawn sama cam hotel..i loike..

tapi hakikatnya daging lobster adalah lagi liat dari dagiang udang..aku prefer kepala udang dari suma daging udang dan lobster..errrr...aci tak

owh menu ketam tak sempat snap dah selamat dah kot..

satu lagi rumpai laut yang dibuat pencicah pon tak sempat snap dah selamat dlm perut

atuk pon mendemokan bagaimana caranya untuk memegang udang

balik dari pasar tak sempat pon nak beli bahan basah..konon plan ambik homestay mau masak2 udang fresh..mmg fresh dan murah kobanyangkan sotong sekilo RM3 jek aku nak pengsan tapi nk wt cm ne suma penat mmg pengsan pon tapi pengsan atas tilam sampai sok pagi..esok pepagi kita ke pulauuu yeaaaaa